Sporten

Sporten, spellen en muziek zetten wij in om je te helpen je interesses en talenten te ontdekken. Daarnaast kan het een fijne manier zijn om alles los te laten en van je af te slaan, schoppen, zingen of acteren. Wij hebben begeleiders met verschillende expertises.

Wat voor sporten biedt OpenDoor aan?

• (Kick)Boksen
    • Voetballen
    • Mountainbiken
    • Suppen
    • Wandelen
    • Fitnessen
    • Golf

Talenten halen heel veel uit hun sportactiviteiten

• Ze doen nieuwe ervaringen op
    • Ze overwinnen angsten
    • Ze leren omgaan met verlies
    • Ze leren samenwerken
    • Ze hebben een uitlaatklep
    • Ze leren omgaan met feedback

Jelle Klap is een van de trajectbegeleiders die sporten vrijwel altijd inzet. “Ik zoek bij de kennismaking uit waar de interesses en talenten liggen van de jongere. Zo maak ik het bruggetje naar sport. Het kan ook zijn dat een talent geen enkele sport leuk vindt. Ik zoek dan uit: is dat wel echt zo? Of kent hij of zij gewoon nog niet de geschikte sport?”

Emmertje loopt leeg

Jelle vindt sport zo belangrijk, omdat hij de voordelen ervaart. “Ze komen tot rust en hun emmertje loopt leeg.” Het helpt ook om grenzen te verleggen. “Mensen vinden het bijvoorbeeld eng om bij het mountainbiken van een steile helling af te rijden. Maar als het dan toch lukt, voelt dat wel als een overwinning. Boksen bij een club of een sport doen bij een vereniging kan ook heel spannend zijn. Vooral de eerste keren. Ik bereid ze zo goed mogelijk voor, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten. Daarnaast ga ik vaak mee naar de eerste trainingen.”

Tijdens de begeleidingsuren gaat hij vaak voetballen, basketballen of de sportschool in met het talent. OpenDoor heeft locaties in Vlissingen, Breda en Tholen waar talenten onder meer kunnen fitnessen en boksen. Voetbal en basketbal kan vrijwel overal. “Ik zet vaak oefeningen in waarbij je moet samenwerken. Je creëert een band met elkaar tijdens het sporten. Als je intensief sport en je raakt vermoeid, dan ga je makkelijker praten. Het talent komt dan vaak ook tot rust, wat ervoor kan zorgen dat hun deur opengaat.”

Omgaan met feedback

Jelle neemt talenten ook weleens mee om te suppen of naar de golfbaan. “Dan gaan we ballen wegslaan. Dat zet ik in als agressieregulatie, maar het leert talenten meer dan dat. Zo’n bal raken is veel moeilijker dan het misschien lijkt. Ze missen in het begin bijna alles. Dan laat ik ze maar even hun gang gaan. Vervolgens ga ik het gesprek aan en leg ik ze uit dat het niet altijd op de harde manier hoeft. En dat als ze naar tips van anderen luisteren en het op een andere manier proberen, ze daar hun voordeel mee kunnen doen. Als ze de bal daarna wel raken, hebben ze weer een succeservaring.”

Toch weer sporten

Als mooie bijvangst ziet hij dat sommige talenten toch weer een sport oppakken. “Een jongen die helemaal klaar was met sporten, maar na de zomer toch weer lekker gaat voetballen bij een nieuwe club. En een ander talent dat kickboksen heel spannend vond en bang was om bij een club allemaal stoere jongens tegen te komen, maar nu lid is geworden en het heel leuk vindt.”