
OpenDoor-trajectbegeleider Renske rondde onlangs het hbo-programma verslavingszorg af. Ze leerde alles over verslavingsproblematiek en de begeleiding daarbij. Die kennis zet ze nu in bij haar eigen talenten en deelt ze graag met haar collega's.
OpenDoor-trajectbegeleider Renske rondde onlangs het hbo-programma verslavingszorg af. Ze leerde alles over verslavingsproblematiek en de begeleiding daarbij. Die kennis zet ze nu in bij haar eigen talenten en deelt ze graag met haar collega's.
Renske had verschillende redenen om een opleiding over de verslavingszorg te volgen. Verslavingen komen helaas vaak voor binnen de doelgroep van OpenDoor en ze zag het middelengebruik ook in haar eigen omgeving toenemen. “Daarnaast hadden we binnen OpenDoor nog geen expert op dit gebied.”
De opleiding duurde een jaar. Ze leerde in die periode een hoop. Onder meer over wat een verslaving inhoudt, hoe je aan preventie werkt, wat belangrijk is in het herstel en welke organisaties je als hulpverlener kunt inschakelen. Kortom, veel van wat belangrijk is voor, tijdens en na de verslaving. “In de levens van onze talenten spelen veel factoren die het risico om een verslaving te ontwikkelen vergroten. Het is belangrijk daar alert op te zijn, zodat je de eerste signalen herkent en iemand hopelijk nog op tijd kunt helpen. Bij ons geldt daarnaast de regel: ben je onder invloed, dan krijg je geen begeleiding op dat moment. Om dat in te schatten, moet je weten wat bepaalde middelen met je doen.”
Wat ze ergens al wel wist, maar toch de belangrijkste les is die ze meeneemt: 9 van de 10 keer heeft een verslaving andere oorzaken die je eerst weg moet halen voor het middelengebruik kan stoppen. “Herstel draait om het op de rit krijgen van je leven op allerlei vlakken. Je ziet vaak dat mensen met een verslaving de rest van hun leven niet op orde hebben. Ze hebben bijvoorbeeld geen werk, geen daginvulling.”
De opleiding was op de praktijk gericht. Daardoor kon Renske de geleerde lessen ook snel toepassen. Eén van de opdrachten was om een veranderplan te maken voor een casus. Dat kwam goed uit: Renske had een meisje in begeleiding met een blowverslaving. “Voortkomend uit een depressie. Ze wilde heel graag stoppen met blowen, maar wist niet hoe. Haar vrienden blowden, ze dacht dat ze zonder te blowen niet kon slapen en had ook geen hobby’s. We gingen ons focussen op het omdraaien van haar negatieve gedachten en het zoeken naar een fijne daginvulling. Het hielp haar enorm dat ze haar emoties bespreekbaar kon maken bij mij. Ze kwam steeds beter in haar vel te zitten en stopte met blowen. Ze sliep alsnog goed, vond weer een baantje, ging sporten en pakte creatieve hobby’s op. Het voordeel was dat haar vrienden rond die tijd ook wilden stoppen met blowen.”
Alleen zijn willen stoppen en daadwerkelijk stoppen twee verschillende stappen. De vrienden blowden af en toe nog in haar bijzijn en dat vond het talent van Renske lastig. “Ze kon moeilijk ‘nee’ zeggen. Dat gaf ze ook aan bij haar vrienden, wat ik heel goed vond. Ze heeft sindsdien nog één keer geblowd, voor ze helemaal is gestopt.”
Naast dat Renske de kennis in haar eigen begeleiding goed kan gebruiken, deelt ze het ook graag met collega’s. “Ik heb een presentatie gegeven tijdens ons kwartaaloverleg en collega’s weten dat ze me altijd kunnen benaderen met vragen.” Daarnaast gaat ze met haar extra expertise graag aan de slag voor hulpvragen van verwijzers omtrent verslaving.
Heb jij een hulpvraag over verslaving? Je weet ons te vinden!