Op EX-Change naar Marokko

Een week lang gaat OpenDoor met een groep van ongeveer acht talenten naar Marokko. Daar leren zij een andere cultuur kennen, maar het heeft nog veel meer voordelen om even weg te zijn van huis en te reizen in een groep. We noemen het EX-Change: je gaat afscheid nemen van je verleden (Ex) en verandering brengen in je leven (CHANGE).

Dit gaan we allemaal doen

Wat niet! Van met het vliegtuig naar Marokko tot spullen uitdelen aan kindjes die in armoede leven. Je maakt een heleboel mee, gaat een heleboel leren en nieuwe ervaringen opdoen.

• Een nieuwe cultuur leren kennen.
  • Een vliegreis ervaren.
  • Je spullen in orde maken en houden.
  • Een dagelijkse structuur vinden.
  • Samen het huishouden runnen.
  • Veel tijd samen hebben met je begeleider.
  • Een groepsgevoel ervaren.
  • Samen het huishouden runnen.
  • Een gezonde levensstijl aanleren.
  • Met afstand naar je thuissituatie kijken.

Wat mag je van ons verwachten?

Het programma begint met een goede voorbereiding. Een aantal bijeenkomsten om de andere talenten en begeleiders te leren kennen. De reis zelf duurt een week. In die week laten we jou kennismaken met een andere cultuur, andere geloofsovertuiging, andere wereld. De nazorg is intensief, om het veranderde gedrag vast te houden.

Eerdere edities

Tijdens de eerdere twee edities merkten we de impact. We maken impact doordat we continu samen zijn, in een omgeving ver weg van huis. Dat geeft je kans om weer nieuwe inzichten op te doen. Heb je last van een verslaving? Dan is zo’n week ideaal om af te kicken en handvaten te krijgen om dat door te trekken. Je hebt veel ruimte om te praten over wat je meegemaakt hebt en hoe het met je gaat. En je maakt mee hoe goed het leven in Nederland is, in vergelijking met de armoede die we soms zien in Marokko.