Het bieden van een hulpverleningstraject aan jongeren met als doel de jongeren zelfredzaam te maken door hen onder meer toe te leiden naar werk of scholing is bij OpenDoor opgebouwd uit vijf fasen. De verschillende jongeren worden vaak via instanties, zoals onderwijsinstellingen, andere hulpverlenende organisaties, UWV, etc. bij ons gemeld. Vervolgens neemt de betreffende jongere -veelal met ondersteunende begeleiding van de hulpverlenende instantie- zelf met ons telefonisch contact op. Op basis van hun hulpvraag geeft OpenDoor aan of zij voor de betreffende jongere van betekenis kan zijn. Mochten de kwaliteiten van stichting OpenDoor niet toereikend zijn dan hebben wij een adviserende en doorverwijzende rol.
De vijf fasen
van onze hulpverlening
Onze aanpak
persoonlijk en multidisciplinair
Intake & resocialisatie
Verlengde intake
Activiteitenaanbod
Uitstroom naar arbeidsmarkt/opleiding
Uit- en eindbegeleiding
Intake & resocialisatie
Maximaal 2 weken waarin een intake, huisbezoeken, dossieroverdracht, informatieverstrekking over het programma en kennismaking met de jongere plaatsvindt.
Verlengde intake
De jongeren zijn in een groep ingedeeld waarbij ze deelnemen aan activiteiten en persoonlijke inzichten worden verkregen (interesses, beperkingen, motivatie etc.).
Activiteitenaanbod
Het aanbod is erop gericht verschillende competenties en vaardigheden te ontwikkelen m.b.t. persoonlijke ontwikkeling, voorbereiding op (het verkrijgen van) werk, het aanbrengen van rust, ritme en regelmaat etc.
Uitstroom naar arbeidsmarkt/opleiding
Op basis van hetgeen de jongeren aan competenties en vaardigheden hebben ontwikkeld, komen zij op een punt dat ze daadwerkelijk stappen gaan ondernemen richting scholing of werk.
Uit- en eindbegeleiding
De jongeren gaan daadwerkelijk aan het werk of starten een (vervolg)opleiding. Gedurende 3 maanden vinden er op locatie bezoeken plaats waarbij de jongeren worden gemonitord. Daarnaast kunnen zij wekelijks of tweewekelijks gedurende 6 maanden gebruikmaken van de sportmomenten op onze locatie.